'And all that I could see, was just another lemon tree'

18 maart 2016 - Firenze, Italië

Oh my God! Mijn avontuur is al weer op de helft, en het gaat veel te snel voorbij.

Afgelopen week had ik Springbreak. Ik was weer beter gelukkig en op vrijdagavond kwam Hylke mij bezoeken. Heel bizar om iemand die ik twee maanden als mijn tamagotchie behandelde nu opeens in 3D te zien :) Het was heerlijk samen en ik heb hem alles wat ik in de History of Florence les heb geleerd in een privétour verteld. We hebben ons heerlijk toeristisch gedragen door het Uffizi, de leermarkt en de Ponte Vecchio te bezoeken maar gelukkig weet ik na twee maanden nu ook de plekjes waar de locals naar toe gaan. Zoals Un Caffe aan de Piazza Innocenti of de dinsdagmorgenmarkt in het Cascine park.  Het was zo heerlijk samen dat de komende drie maanden tamagotchi wel gaat lukken.

Woensdagmiddag vertrok Hylke weer terug naar Nederland. Een beetje troosteloos liep ik terug naar huis maar als grote troost stond er voor mijn deur een groot verjaardagspakket van Janneke op mij te wachten. Het zat vol met drop, stroopwafels en Tony Chocolonely, geweldig! Ik geniet heel erg van de lieve kaartjes die jullie mij sturen en kan er geen genoeg van krijgen. Dus, stel dat je tijd over hebt, dit is mijn adres:

Joanne Verhaagen, C/O Lamberto Franco, Via Trieste 16, 50139 Firenze (FI), Italia.

Op donderdag morgen vertrokken Alexis en ik naar de Cinque Terre. Ik had er niet zo heel veel van verwacht maar toen we in Riomaggiore aankwamen kwam ik erachter hoe het paradijs er uit moet zien. Appelblauwzeegroen water met citroenbomen vol zoete citroen, wijnranken en vrolijke Italianen. Het was zo'n 23 graden en Alexis and I besloten om meteen de eerste trail te lopen. Ongelofelijk wat mooi. Om een indicatie te geven voeg ik nog wat foto's toe maar je mist toch de geur en de geluiden. We sliepen in een oude brandweerkazerne waar een hostel van was gemaakt en meteen de eerste avond ontmoetten we een Australisch meisje en dineerden we met haar. Leuk om nu drie verschillende culturen bij elkaar te hebben en we hebben dan ook volop gediscussieerd over de vluchtelingenpolitiek en Donald Trump. En wist je dat het importbeleid in Australië heel streng is? Shamli (het Australische meisje) was gaan wandelen in Vietnam en toen ze terug kwam in Australië werd ze tegengehouden omdat ze nog aarde uit Vietnam tussen het relief op haar schoenen had. Bizar toch!? De volgende ochtend ging zij door naar Rome dus waren Alexis en ik weer met z'n tweeën. Veel hele interessante gesprekken over de verschillen tussen Europa en de VS, erg leuk. Alexis is heel erg voor Bernie Sanders dus daar verteld ze vaak over. Iedereen is hier voor Bernie Sanders en allemaal zijn ze lichtelijk beschaamd over Donald Trump. Super leuk om hun situatie van zo dichtbij mee te maken. Verder vertelde ze nog wel wat gekke dingen over de VS, zoals;
- dat alleen de native Americans een casino mogen bezitten en ook de enige zijn die hun winkels tot zo laat als ze maar willen open mogen houden? Er zijn verschillende wetten gemaakt voor ze omdat zij eerst waren.

- de populairste pizza van Amerika de pizza met macaroni erop is?

- dat in sommige gebieden in de VS het water heel erg vervuild is doordat bedrijven daar hun afval storten en dat de mensen die daar wonen daar niet wegkomen omdat ze hun huizen niet kunnen verkopen?

- treinen in Amerika helemaal niet gewoon zijn? Treinen komen (als ze al rijden) makkelijk 4 uur te laat.

- je als college student in Amerika je eigen curriculum mag samenstellen? Je hebt een paar richtingen waar je je aan moet houden, bijvoorbeeld 'recreatie' of 'cultuur' die natuurlijk afhangen van de Bachelor die je doet. De vakken die onder recreatie of cultuur vallen zijn kunstgeschiedenis, talen of gewone geschiedenis maar ook 'Marokkaanse dans', 'survivallen in de wildernis' of 'meditatie'. Natuurlijk doen alle studenten dus die laatste en daar verdienen ze gewoon hun punten mee! Dan ben je straks afgestudeerd met een Bachelor in Fine Art, is het enige wat je kan mediteren en Marokkaans dansen! Ze vinden een vast curriculum dat wij in Nederland hebben maar stom en saai :)

De rest van de drie dagen wandelden we in de ochtend en vroege middag van dorp naar dorp en de rest van de dag lagen we in de zon en schreef ik een paper voor History of Florence. S'avonds gingen we uit eten en wandelden we langs het strand. Het toeristenseizoen begint pas over twee weken (dus nu gaan!) dus er was niemand. De bewoners waren druk bezig hun winkels op orde te maken, hun dansvloeren te lakken en de kinderen verzamelden op het strand al het aangespoelde hout. In de avond maakten ze grote vuren van die stapels hout en dat was een prachtig gezicht.

Nu begint dus het tweede blok van mijn semester hier. Ik heb mijn cijfers terug en sta voor alle vakken een A of een A+, dat betekend dat ik 90 tot 100% van alles goed heb. Fijn he! Met mijn boekbindklas moesten we voor de Midterm een Akkordeonboek maken met vijf verschillende linoleumdrukken. Wie mij en mijn werk een beetje kent weet dat ik het weer eens veel te groot heb aangepakt en dat maakt dat ik elke dag van 9 uur s'ochtends tot half 11 s'avonds in het atelier aan het werk ben. Ik schijn het maar niet te leren ;)

Ik heb trouwens ook een vak laten vallen hier. Ik kwam erachter dat ik 9 vakken volg op het moment en dat ik dit jaar 19 ECT's te veel verdien die ik niet mee kan nemen naar volgend jaar. Dacht ik dat ik hier vakantie had haha... Nu is het dus iets rustiger maar nog steeds is het soms wel even stressen. Eind april ben ik klaar en dan hoop ik ook alles af te hebben voor Amsterdam. Dan komt het paradijselijke tijdperk eraan want dan kan ik mij alleen maar focussen op mijn boekjes!

Ik heb nog zoveel meer te vertellen maar dat komt wel weer in een volgend verhaal. Veel liefs!

1. Oma de Jonge:
    18 maart 2016
    Lieve Joanne, wat is het heerlijk om jouw verhalen te lezen, ik heb het gevoel dat ik dan met je mee reis. Mooi dat je de culturele verschillen van verschillende werelddelen zo met leeftijdgenoten kan delen. Geniet nog maar volop van het mooie weer en de nieuwe vriendschappen. Veel liefs van oma de Jonge.
  2. Marleen:
    Hoi Joanne,

Leuk je verhaal weer te lezen! En Hylke heeft hier skispullen kunnen scoren, dus dat is goed gekomen...
    Geniet van je tijd daar!
  3. Joanne:
    18 maart 2016
    Ha Marleen! Ja ik hoorde het van hem, super dat dat zomaar kon..
  4. Oma v:
    19 maart 2016