Vakantie

16 maart 2016 - Firenze, Italië

Vakantie! Eindelijk vakantie. Ik ben al weer twee maanden hier en zit op de helft van mijn (SRISA) avontuur. Deze week waren de 'midterms'. Dat is een week voor de Spring break en vol met tentamens, deadlines en presentaties. Voor mij viel het uiteindelijk mee: twee tentamens, twee papers en twee beeldende presentaties. Mocht het niet zo zijn dat ik een week geleden bronchitis kreeg. Ik heb letterlijk een week lang geslapen en ik ben nog steeds zo moe van alles!  Wanneer ik Amerikanen of Italianen vertel over het ziek zijn is hun eerste vraag: "heb je wel antibiotica genomen?" Voor hen is het zo normaal om bij de eerste klachten meteen al ladingen medicijnen naar binnen te werken dat ze me raar aankeken toen ik zei dat ik gewoon heel veel geslapen heb en dat dat eigenlijk ook wel goed werkte.

Ondanks het ziek zijn en de tentamens heb ik het hier heel goed naar mijn zin. Kijk, de Amerikanen blijven Amerikanen maar ik kan er ook wel van genieten. Moet je maar eens tellen hoe veel ze 'like' in hun zin zeggen. Ik ben er mee opgehouden omdat het me op een gegeven moment zelfs in mijn dromen achter na joeg. They say things like, like there was a man standing in front of this window, like he was, like very happy, you know? like, it was sooo amazing! Like it was like if he had some dreams standing there... Enzovoort.

Wanneer ik s'ochtends mijn deur uit stap en op mijn racefietsje de heuvel af sjees terwijl alle mensen je nakijken en dan die heerlijke warme mediterrane lucht op snuif ben ik toch wel heel gelukkig. Ik had het er laatst met Hylke over, de Italianen geven toe dat ze gek zijn en dat maakt ze zo leuk. Het is haast als of ze het er om doen als ze dan s'ochtends weer eens vast staan in de file en iedereen hun toeter even wil testen. Of wanneer de groenteman op salsa muziek zijn schappen dansend vult en de zwerver bij de kerk elke voorbijganger trakteert op een jodeltje. Op elke straathoek is er wel weer iets anders geks aan de hand, je verveelt je hier zeker nooit!

Twee weken geleden kwamen mijn vader en moeder een weekendje langs. Bedoeld als een romantisch uitstapje maar toch ook wel om te zien waar ik mij dit half jaar vermaak. Het was heerlijk om ze weer te zien en alles in het Nederlands te kunnen vertellen. Het koste mij moeite om Nederlands te praten en soms wist ik alleen een woord in het Engels te vinden. Ik praat, denk en droom in het Engels, erg gek om mee te maken. Het regende de twee dagen hard maar dat weerhield ons er niet van om toch uit te gaan. We hebben de Duomo beklommen, waar je nu helemaal naar de top kan. Je klimt dan tussen de twee koepels door naar het puntje. Want wisten jullie dat de Duomo uit twee koepels bestaat? Er zit op het breedste stuk wel 7 meter lucht tussen. Dit is de manier die Brunelleschi had bedacht toen de raad van de Santa Maria del Fiore een prijsvraag uitschreef voor een oplossing voor de koepel. De koepel heeft een diameter van 45.5 meter en is 91 meter hoog, moet je voorstellen hoe dat werd gebouwd! De bouw van alleen de koepel duurde 16 jaar en er zijn heel wat arbeiders aan overleden. Gelukkig werden ze wel uitbetaald met brood en wijn.

Oja! een drie weken geleden ben ik een dagje naar Siena gegaan in mijn eentje. Ik wilde eens uitproberen hoe dat was en eigenlijk beviel het heel goed! Je kan alles zelf beslissen en kan precies doen waar jij zin in hebt. Ik heb - om daar maar eens goed gebruik van te maken- wel 2,5 in de kathedraal van Siena gezeten en getekend. Het was zo mooi!  Siena en Florence hadden in de late middeleeuwen vaak conflicten. Florence was bezet door de Guelfen, families met nieuw geld door de nieuwe banken die ze op hadden gezet en Siena werd bewoond door de Ghibelijnen, de families die nog van Karel de Grote als adel waren benoemd en land hadden gekregen in ruil voor trouw. Uiteindelijk heeft Florence het gewonnen maar toch zie je in Siena heel veel rijkdom en potentie. Wanneer je met de trein aankomt moet je eerst 11 (!) roltrappen de berg op voordat je in het centrum bent. Daar heb je een prachtig uitzicht over de omgeving en op de parken die eromheen liggen. Ik heb bedacht dat ik van elke stad een boekje maak. Ik zoek dan patronen, kleuren en vormen in die stad en verwerk dat in mijn cover. Ik zal een paar foto's toevoegen want ik ben wel enthousiast!

Veel liefs,

Joanne