De eerste lesweken

8 februari 2016 - Firenze, Italië

Ciao a tutti!

Come va? Ik zit hier uitgeput op mijn bed na een druk weekend in Venetië. Hoog tijd om weer eens iets van me te laten horen!

Drie lesweken heb ik nu achter de rug. Ontzettend leuk allemaal. De lessen zijn wat minder inhoudelijk dan in Nederland  maar dat is na zo'n druk jaar ook wel wenselijk :)

Ik begin de maandag om 9.15 met Boekbinden en Druktechnieken. We werken dan in het Dennis Olsen atelier, waar de man zijn leven lang oude drukpersen heeft verzameld en die we allemaal mogen gebruiken (!).  De groep waarmee ik deze les heb is de grootste van allemaal: 9 man. Niet zo veel en dat is fijn want je krijgt dus heel veel individuele hulp. Het boekbinden is zo heerlijk! Veel van de technieken die we hebben gehad kende ik al maar de manier waarop ze het doen verschilt heel erg met die uit Nederland. Dat is ook heel zinvol dus geniet ik er met volle teugen van.

Om 12 uur hebben we een uur pauze waarin ik meestal verse pasta ergens haal of nog even door werk en mijn eigen warme lunch eet. Ik vind dat zo'n grote plus van Italië, dat ze voor elk moment dat er tijd is voor eten enorm uitpakken en er een feestje van maken. Zo zie je op elk terrasje mensen om 12 uur verse pasta eten met een glas prosecco. Om 13.00 staan ze dan weer op en keren ze terug naar hun werk. Zo ik ook. Om 13.00 loop ik van de Fuji Studio ( ik heb foto's bijgevoegd). Het is ongeveer tien minuten lopen van de 'Studio Campus' en is verscholen tussen allemaal authentieke Italiaanse huisjes. Als je daar de binnentuin binnenkomt lijkt het wel hemel op aarde. Je hoort een muzikant piano spelen, je ruikt de geur van vers eten uit het kook atelier komen en ziet een groot goudsmid/zeefdruk werkplaats voor je. Wat wil je nog meer?

In die werkplaats volg ik het vak zeefdrukken. Voor zeefdrukken heb je een aantal chemische middelen nodig die je in Nederland alleen onder hele strikte voorwaarden mag gebruiken. Daarom zie je het daar maar weinig. Hier in Italië zijn die regels iets losser dus kan het gemakkelijk.

Om 16.00 uur is de les afgelopen en dan ben ik vrij. Meestal ga ik dan nog even naar de Duomo of loop ik nog even rond en soms ga ik naar huis. Maar dat is de laatste weken niet echt voorgekomen, want waarom zou je thuis zitten als je ook in Florence kan rondlopen? Dat is een beetje mijn motto geworden laatste dagen en ik heb dan ook als doel gesteld om elke dag minstens één keer langs de Duomo te lopen. Gewoon omdat hij zo machtig mooi is. Tot nu toe heb ik de kathedraal twee dagen niet gezien, erg hè :)

Op mijn weg terug naar huis (Daarvan komt er een tekening aan!) doe ik dan wat boodschappen (mijn dagelijkse benodigdheden zoals scamorza, prociutto en succo di pera). Thuis aangekomen at ik vaak met mijn huisgenoten samen maar twee daarvan zijn vertrokken dus op dit moment is het wat rustiger.

Op de dinsdag morgen heb ik vrij. Meestal doe ik dan wat huiswerk (**#$$@%# nog steeds voor Amsterdam, het schiet maar niet op...) of ga ik naar het atelier om aan mijn boekjes te werken. Afgelopen week heb ik een facebook pagina van Johanna Maria gelanceerd, mijn onderneming in boekjes. Heel spannend allemaal en erg leuk om dit te doen. Heb je de pagina nog niet gezien? Hier:

(en vergeet 'm niet te liken en te delen! :))

Om 13.00 heb ik op dinsdag mijn eerste les en dat is Italiaans. In de introductieweek moesten we een toets maken om te kijken welk niveau we hadden en toen heb ik het voor mekaar gekregen dat ik niveau twee mag doen, want dan leer ik tenminste iets. Nou dat heb ik geweten want het is aardig moeilijk. Matilde, de docent, praat de hele les in het Italiaans en we behandelen nu de passato prossimo en de imperfetto. Wanneer gebruik je nou welke!? Maar ondanks dat dit moeilijk is is het wel de leukste les van de week. Matilde is een vrouw van rond de 60 maar heeft nog héél veel pit. Ze is een fanatiek voetbal supporter en vindt mannen maar lastig. Ze heeft wel een lieve man hoor maar daar klaagt ze heel veel over haha. En omdat we in de klas met alleen maar vrouwen zitten wordt er ook heel veel gekletst over mannen/liefde/borsten/schoonmoeders/etc. Dat is zo leuk!

Daarna heb ik twee tussenuren en meestal werk ik daar aan mijn boekbindonderneming. Komende weken ga ik aan mijn website werken zodat ik over een paar weken mijn boeken ook echt via het internet kan verkopen. Voor de onderneming krijg ik hulp van Andrea, de Marketing manager van SRISA, mijn school. Ze vindt kunst leuk, maar vindt geld belangrijker. Heel fijn om zo iemand als begeleider te hebben. Niet zeuren maar doen! is haar motto. Handig, want dan gebeurt er tenminste iets.

Om 16.15 heb ik History of Florence. Dit vak wordt gegeven door Lorenzo. Lorenzo is perfect voor dit vak: hij woont al zijn hele leven in Firenze en zijn familie staat vanaf 1116 bekend als inwoner van Firenze. Meestal hebben we hoorcollege en dan verteld hij aan één stuk door over de wonderen van Florence. Je moet je een Italiaanse man voorstellen die Engels (probeert te) praten, maar zijn gedachten gaan sneller dan zijn woorden. Daarom gebruikt hij zijn hele lichaam om zijn verhaal te ondersteunen en dat maakt dat hij dansend voor de klas staat. Super leuk! Eén keer in de twee weken hebben we les 'on site'. Vorige keer hebben we een wandeling gemaakt naar de Oltrarno (overkant van de Arno). Hierbij wist Lorenzo op elke hoek van de straat wel iets te vertellen. Wisten jullie bijvoorbeeld dat Italianen helemaal niet van Nespresso houden? Heel leuk die dure apparaten en de mooie commercials met George Clooney maar het is toch meer iets voor de touristen.

Om half zes is de dag afgelopen en dan loop ik van de Main Campus naar het Atelier waar ik tot laat in de avond lekker aan mijn boekjes werk. De school is tot elf uur open en daar komen veel studenten op af die onder begeleiding van een muziekje lekker aan de slag gaan met hun eigen werk.

Op woensdag en donderdag herhalen maandag en dinsdag zich, behalve dat ik op woensdag avond een Art Seminar heb waar we naar openingen van exhibitions gaan of een lezing krijgen.

Daarnaast werk ik omdat ik een scholarship krijg als conciërge in de Main Studio. Ik moet negen shifts van 2,5 uur per maand doen dus meestal werk ik twee avonden per week. Dat betekend dat ik van 20.30 uur tot 23 uur aan 'the desk' moet zitten en de deur in de gaten moet houden en dat ik om elf uur de school moet afsluiten. In de studio's moet je een aardige lijst afwerken van dingen die je ECHT niet mag vergeten (zoals: zitten er mensen op het toilet? Is de airco wel uit? zijn de rolluiken wel naar beneden? enz.) Naast de studiocampus moet ik ook nog drie andere gebouwen afsluiten (waaronder de woning van de familie Pandolfini, ze wonen er nog steeds!) even voor de kenners. Al met al maakt dat dat ik op zo'n avond pas om 00.00 uur klaar ben en op dat soort dagen ben ik meer dan 15 uur op school. Het is laat, maar omdat ik lekker kan knutselen merk ik dat ik er juist energie van krijg.

Op vrijdag ben ik vrij  en ga ik meestal  op stap om leuke dingen te bezoeken. Samen met Alexis, een meisje uit Wisconsin heb ik al de Duomo beklommen, de ECHTE deuren van Ghiberti gezien en hebben we gewandeld in de heuvels rond Fiesole.

Naast Alexis ga ik ook veel om met een groep studenten uit Texas. Zij zijn hier met z'n zessen (inclusief de Kunstgeschiedenis teacher) en volgen hier lessen. Met hen kan ik het eigenlijk allemaal wel vinden en ik ga dan ook vaak met hen in het weekend iets doen of werk s'avonds samen met hen op school.

Zoals je hoort heb ik het hier ontzettend naar mijn zin. De Italiaanse cultuur is geweldig, de mensen op school zijn geweldig, de lessen zijn leuk en mijn kamer is fijn. Of ik jullie al mis? Hmmm, misschien een héél héél piep klein beetje ;)

1. Hylke:
    8 februari 2016
    Wat een heerlijk weekschema lieverd; zou zo een weekje van je willen overnemen :)
    Ben ook benieuwd naar je verhalen over carnaval in Venetie, 1300 studenten op een parkeerplaats klinkt best spannend...
    Heb al best wat leuke reacties op mijn gedeelde linkjes van je. Begin maar alvast met je productie daar opschroeven :)

liefs, zie naar mn bezoekje in maart uit!
  2. Marleen:
    8 februari 2016
    Hoi Joanne,

Leuk om zo bij te blijven via deze site! Ik kan me helemaal voorstellen hoe je het daar naar je zin hebt; klinkt allemaal erg leuk!
    Geniet ervan!
  3. Oma de Jonge:
    9 februari 2016
    Dag lieve bezige bij, wat een prachtige foto's, ik heb zin om je nog een keer op te zoeken om jou en die fijne werkruimtes te zien ik kan me voorstellen dat je geniet van alle mogelijkheden die je daar hebt. Geniet van alle mooie dingen en het Italiaanse leven en laat ons maar mee genieten met je verhalen. Veel liefs van oma de Jonge